søndag den 31. august 2014

Langtidsstegte semidired tomater

 I dag spredte der sig den dejligste duft i hele vores hus, jeg havde nemlig ovnen i gang med, at lave langtidsbagte semidried tomater. Det er første gang, jeg har lavet dem, men har set andre lave dem mange gange, og nu fik jeg lyst til selv at lave dem. Jeg havde nemlig to æsker cherrytomater der var blevet rynkede, og i stedet for at kassere dem, kunne de jo blive brugt på denne her måde.

Jeg har lavet dem lidt på slump, men nogenlunde som ridset op nedenfor og resultatet blev helt eminemt. Tomaterne er fantastiske til tapas, salat, sandwich, pizza og meget mere.


Sådan så de ud inden de kom i ovnen.
 
 LANGTIDSBAGTE SEMIDRIED TOMATER 
Ca. 500 gr cherrytomater
1 1/2 dl olivenolie
2 - 3 spsk balsamicoeddike
1 - 2 tsk sukker
4-5 fed hvidløg (skåret tyndt og fint)
3 tsk basilikum

 Vask tomaterne og halvér dem (gerne på "mavesiden")

Bland hvidløg, krydderi, sukker, salt, balsamico og olivenolie.

Læg tomaterne i en bradepande med skærefladen op og dryp med krydderurteolien.

Læg til sidst friske rosmaringrene over og stil i ovnen på 90 grader i ca. 6 timer. Ca. én gang i timen dryppes med lidt ekstra olie.

Kan opbevares et par uger på glas overhældt med olie.

2 kommentarer:

  1. uhm ser lækkert ud og fint at få brugt de lidt rynkede tomater på en god måde :)

    SvarSlet
  2. Jeps - og så smager det til og med godt :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...