onsdag den 23. januar 2013

Islygter

Imens jeg hækler juletræer i vildskab, har jeg gang i endnu et projekt.
 
Jeg har nu også forsøgt mig med islygter. Jeg så en masse  på bloggen sidste år, der havde lavet nogle, og det fik jeg lyst til at efterligne. Og nu er vejret jo til frøst, så det er bare genilalt: vi får noget pænt at kigge på imens det er pissekoldt udenfor. Og mine islygter er blevet ganske nydelige, hvis jeg selv skal sige det. Og her kommer der lige en lille vejledning i hvordan jeg har gjort.
 
Til at lave islygter har jeg  brugt almindelige køkkenskåle af plast. Det er vigtigt, at de skåle du bruger er af plast, så de kan tåle frost. Derudover er der brugt frugt farve frugtfarve. Jeg har lavet en i grøn og en i blå. Og pt står der en i fryser i rød.
 
Ellers er alt hvad du behøver vand og kulde.
Jeg har sat en mindre skål indeni den første, og derefter lagt en tung sten i den lille skål. Og så fyldt den store skål op med vand. Den lille skål bliver hulrummet til fyrfadslyset.
Når islygten er færdigfrosset, løsner du den fra skålene under den varme hane. Jeg sætter skål ned i håndvasken og fylder den med varm vand. Og hælder også varm vand i den  lille skål. Og vupti løsner det sig lige pludselig.
Nu mangler du blot at sætte et fyrfadslys i og sætte islygten ud i haven.

Selvom det ikke er frostvejr, så kan man faktisk godt pynte op med islygter, så de kan byde gæster velkommen i vintermørket. Det tager immervæk et stykke tid, før de smelter. Og jo tykkere islygterne er, jo længere tid er de om at tø.

Den sidste lygte er som nævnt i fryser. Men nu kunne jeg simpelhen ikke vente længre på at vise jer dem. Så der kommer lige et billede senere med den sidste lygte på også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...